10 tips om je goede voornemen écht te laten slagen

Wil je in 2019 meer wandelen? Wandel.nl geeft je tien tips om je goede voornemen makkelijker te kunnen volhouden.

Is jouw voornemen voor 2019 om meer te wandelen? Je bent niet de enige die aan het begin van een nieuw jaar een goed voornemen heeft. Helaas mislukt maar liefst negentig procent van de goede voornemens. Wil je het nu eens écht volhouden? Wandel.nl geeft tien tips om je wandeldoel in 2019 wél te halen:

1. Investeer in een goede wandeluitrusting

Een nieuwe en goede outfit loopt een stuk lekkerder. Kies de juiste wandelschoenen, die passen bij jouw voeten en bij jouw doel. Als je eenmaal in een goede wandeluitrusting hebt geïnvesteerd, is het natuurlijk zonde om die wandelrusting maar in de kast te laten liggen.

2. Zoek een wandelmaatje

Vraag een vriend of vriendin om met jou een vast moment in de week te gaan wandelen. Die momenten block je in je agenda. Afzeggen doe je daardoor niet zo snel. Je wilt die ander toch niet teleurstellen? Mocht je toch afzeggen, spreek dan meteen een nieuw moment af. Met z’n tweeën wandelen is veel gezelliger dan alleen!

3. Sluit je aan bij een groep of wandelvereniging

Met honderden clubs in ons land is er altijd wel één bij jou in de buurt. Vaak bieden deze clubs wandeltrainingen onder leiding van een trainer aan. Hier leer je je wandeltechniek te verbeteren en doe je oefeningen voor een betere conditie. Hierdoor boek je snel vooruitgang. Op deze site vind je een overzicht van alle wandelverenigingen die bij de Koninklijke Wandel Bond Nederland (KWBN) zijn aangesloten. En wil je onder professionele begeleiding gaan werken aan je leefstijl? Kijk dan eens op de site van het beweegprogramma FitStap.

4. Doe mee aan een wandelevenement

Door aan een wandelevenement mee te doen, kun je naar een duidelijk doel toewerken. Altijd al eens een tocht van 20 of misschien zelfs 40 kilometer willen lopen? Of misschien wel een vierdaagse? Door het hele land worden er tochten van allerlei afstanden georganiseerd. Deelname aan een tocht is bovendien een prima manier om andere wandelaars te ontmoeten. Kies een mooie tocht uit de wandelagenda van Wandel.nl en ga op pad.

5. Maak van je date een wandeldate

Als je afspreekt met een vriend(in) om bij te praten, ga dan in plaats van ergens lunchen of koffie drinken een lange wandeling maken. Je kunt dan bijpraten en bewegen tegelijk. Dat kopje koffie komt daarna wel als beloning!

6. Stel jezelf een realistisch doel

Als je nog weinig wandelervaring hebt, moet je niet ineens een Vierdaagse willen lopen. Het werkt ook beter om kleine doelen te stellen en die gedurende het jaar uit te breiden. Zo lukt het je steeds om je doel te halen en dat maakt je mentaal sterker om de lat weer een stukje hoger te leggen. Schrijf je doel op en vertel het aan je vrienden en familieleden. Ze kunnen je dan aanmoedigen en stimuleren. Misschien willen je vrienden of familieleden zelf wel meedoen met jouw wandeldoelen.

7. Je kunt je voornemen beter volhouden als je het doel concreet houdt

Zeg niet: ‘Ik wil meer bewegen’, maar: ‘Ik wil drie keer in de week minstens een uur wandelen’. Plan je wandelingen duidelijk in je agenda in, zeker als je het druk hebt. Op die manier wandel je op vaste momenten in de week.

8. Wees voorbereid op tegenslag

Je kunt natuurlijk een keer te maken krijgen met een blessure of ziekte. Geef dan niet meteen op, maar pak de draad weer op zodra je weer bent hersteld. Blijf positief en stel eventueel je doel naar beneden bij, mocht het niet anders kunnen. 

9. Spreek met jezelf een beloning af als je een doel haalt

Spreek af wanneer je een bepaalde afstand hebt gewandeld of drie maanden lang geen training hebt overgeslagen, dat je jezelf beloont. Dit kan met van alles zijn: een mooi boek, naar de sauna... Goed om te weten: uit onderzoek blijkt dat wie een goed voornemen drie maanden heeft weten vol te houden, er meestal in slaagt om dit ook de rest van het jaar vol te houden.

10. Rust op tijd

Het klinkt tegenstrijdig als je juist meer wil bewegen, maar om goede voornemens vol te houden, moet je zorgen dat je genoeg slaapt. Uit onderzoek blijkt dat slaaptekort funest is voor je wilskracht. Wanneer je te weinig slaapt, wordt de werking van de prefrontale cortex verstoord. Dit is het hersengebied dat onder meer verantwoordelijk is voor beslissingen nemen, doelen stellen en impulscontrole. Op tijd naar bed dus, dan kunnen je voeten ook lang genoeg uitrusten voor de volgende wandeltocht! In dit artikel lees je tips voor een goede nachtrust.

Meer lezen over wandelen & gezondheid?

Naar gezondheid


In de Wandel.nl webshop

€ 6,95
Ledenprijs € 5,00
€ 11,95
Ledenprijs € 8,95
€ 4,95
Ledenprijs € 3,95

Word lid van KWBN

Als wandelliefhebber zit je goed bij KWBN. Wij bieden iedere wandelaar voordelen op maat. Kijk snel verder!

Waarom lid worden?