Waarom wandelen goed is voor je geest

Wandelen is goed voor je lichaam, maar zeker ook voor je geest. Welke voordelen kan wandelen je in mentaal opzicht opleveren? Een overzicht.

Wandelen is ontspannend

‘Door te wandelen, kan ik mijn hoofd leeg maken’, is een veelgehoorde reden om de wandelschoenen aan te trekken. Tijdens het wandelen kun je je gedachten ordenen of negatieve gedachten juist opzij zetten door je te richten op de omgeving of op je loopbeweging (je cadans). Voordeel van wandelen ten opzichte van hardlopen of fietsen is dat je langzamer gaat en hierdoor meer tijd hebt om op je omgeving te letten.

Wandelen kan een positief effect hebben op je creativiteit

Beethoven maakte niet voor niets lange wandelingen om tot zijn beste composities te komen. Tijdens een wandeling kom je vaak op de beste ideeën. Moeilijk vraagstuk op te lossen of wil het maar niet lukken met het uitwerken van dat lastige rapport voor je werk? Ga wandelen!

Je bent buiten in de frisse lucht

Als je je somber voelt, heb je vaak de neiging om binnen te blijven. Door naar buiten te gaan, krijg je juist afleiding. Je ziet de natuur, je voelt de wind en dit geeft je weer energie.  

Wandelen kan structuur geven aan je dag

Een dagelijke wandeling kan structuur aan je dag geven. Maak er een vaste gewoonte van om er iedere dag even op uit te gaan.

Wandelen levert je nieuwe ervaringen op

Tijdens je wandeling kom je op allerlei plekken waar je niet zou komen als je binnen zou blijven. Je ontdekt tijdens het wandelen bijzondere planten en dieren, ziet mooie gebouwen of ontmoet andere wandelaars.

Wandelen kan een manier zijn om andere mensen te ontmoeten

Met de nadruk op 'kan', want misschien vind je het juist heerlijk om alleen te wandelen. Wandelen kan voor sociale contacten zorgen, doordat je je 'onder de mensen' begeeft. Je kunt bijvoorbeeld aan een georganiseerde tocht meedoen of je aansluiten bij een wandelvereniging.   

Een paar tips voor een nóg fijnere wandeling

Tip 1:

Concentreer je tijdens je wandeling op je omgeving, dus op wat je hoort, ziet, voelt, ruikt etc. Wissel dit steeds af. Wandel een minuut terwijl je let op de geluiden om je heen (fluitende vogels in het bos, het ruisen van de wind etc.), focus je vervolgens een minuut op wat je ziet (kleuren, de lucht, bomen en bloemen etc.) en ga zo maar door.

Tip 2:

Neem een fototoestel mee tijdens het wandelen en fotografeer zoveel mogelijk verschillende planten, vogels, gebouwen, opvallende voorwerpen etc. etc. Op deze manier heb je na verloop van tijd een leuke verzameling van allerlei zaken die je bent tegengekomen tijdens je wandelingen.

Welke voordelen ervaar jij van wandelen? Mail je ervaringen naar redactie@wandel.nl en we voegen deze toe aan deze pagina.


Word FitStap-coach!

Wil jij deelnemers aan het nieuwe beweegprogramma FitStap begeleiden naar een fitter en vitaler leven? KWBN is op zoek naar coaches voor FitStap. Als FitStap-coach ben je méér dan een wandeltrainer. Je helpt de deelnemers op weg naar een nieuwe en gezonde leefstijl. Lijkt jou dit een mooie uitdaging? Klik dan op onderstaande button.

Word FitStap-coach


Meer lezen over wandelen & gezondheid?

Naar gezondheid


In de Wandel.nl webshop

€ 6,95
Ledenprijs € 5,00
€ 11,95
Ledenprijs € 8,95