Dikke vingers tijdens het wandelen: tips

Misschien herken je het wel: terwijl je aan het wandelen bent, worden je vingers steeds dikker en stijver. Hoe komt dit en hoe kun je het voorkomen?

Wat is de oorzaak?

Het ontstaan van dikke vingers tijdens het wandelen heeft waarschijnlijk te maken met de positie van je armen en je bloedcirculatie. Je armen hangen tijdens het wandelen naar beneden. Door de zwaartekracht en de zwaaiende beweging die je armen maken, gaan bloed en vocht naar het laagste punt en dat zijn je vingers. Bloed en vocht hopen zich op in je vingers en dit veroorzaakt een zwelling. Dit is niet gevaarlijk, maar het kan wel een onaangenaam gevoel geven.

Wandelstokjes Wandelstokjes

Hoe kun je dikke vingers voorkomen? Een paar tips:

Tip 1: Houd iets in je handen vast en knijp hier regelmatig in. Dit kan van alles zijn, zoals een stressbal of flesjes water, maar er zijn ook speciale stokjes op de markt die precies in je hand passen. Hier zit bovendien een polsbandje aan zodat je ze niet kunt verliezen en je je handen tussendoor makkelijk kunt gebruiken. Op deze website lees je meer over deze wandelstokjes. Lid van KWBN? Dan kun je de stokjes met korting bestellen.  

Tip 2: Een belangrijke tip: doe ringen af voordat je op pad gaat, als je snel last hebt van dikke vingers. Ringen kunnen je vingers namelijk afknellen.

Tip 3: Je kunt ook lussen aan de schouderbanden van je rugzak bevestigen, zodat je daar je duimen in kunt hangen tijdens het lopen. Je handen blijven tijdens het wandelen dan in een hogere positie, zodat vocht niet naar je vingers kan zakken. Nadeel hiervan is dat je je armen niet kunt meebewegen in je loopritme. Bovendien kun je je handen niet uitsteken bij een struikelpartij. 

Tip 4: Wat ook kan helpen: houd je armen in een hoek van 45 graden en beweeg ze actief mee met je loopritme. Door je armen in een hoek te houden, hangen je handen minder laag en hoopt vocht zich minder snel op in je vingers. Lees hier meer over de juiste wandeltechniek.

Tip 5: Krijg je last van dikke vingers terwijl je niets bij je hebt om in je handen te dragen? Neem dan twee stenen die langs of op het wandelpad liggen. Of bijvoorbeeld twee stokken.

Tip 6: Wat ook helpt: af en toe je armen boven je hoofd zwaaien. Vreemde blikken van omstanders moet je gewoon negeren.

Tips van andere wandelaars

Philippe: 'Ik pluk op grotere afstanden altijd bosjes gras die ik afwisselend in mijn handen houd, vouw en kneed. Én het helpt én het is fris.'

Thea: 'Een beetje 'gymnastiek' met je vingers helpt ook goed en je hebt er verder niks bij nodig. Bijvoorbeeld je vingers om de beurt op je duim zetten en weer terug. Of je handpalmen even tegen elkaar duwen waarbij je de vingers strekt en dan afwisselend alleen de vingers tegen elkaar en de handpalmen uit elkaar houdt.'

Leidie: 'Wat ik zelf altijd doe wanneer ik een iets langere wandeling ga maken: ongeveer dezelfde handbeweging maken die je bij het Nordic Walken gebruikt, maar dan zonder stokken. Zo kun je ook met je armen gewoon ritmisch meebewegen tijdens het lopen, én je hebt geen voorwerp nodig om in te knijpen. Bij het zwaaien van de armen tijdens het lopen, knijp ik de handen bij de voorwaartse zwaai samen tot een vuist (dat hoeft niet eens heel hard) en bij het naar achter zwaaien, spreid ik de hand en vingers uit. Dat gaat dan tijdens het loopritme vanzelf om en om. Het is heel even wennen, maar je hebt de slag zó te pakken en dan gaat het gewoon vanzelf. Door de pompende spierwerking krijg je geen/minder last van dikke vingers.'

Arno: 'Zelf loop ik altijd met een rugzak, tijdens langere wandelingen vaak met een waterzak erin. Dan wissel ik af: armen meezwaaien en hele stukken, mijn voorkeur, met de handen aan de schouderbanden.  Hierdoor heb ik zelden last van dikke vingers. 

Jacinta: 'Maak van je handen een "vuist", waarbij je je duim tussen je middelvinger en ringvinger plaatst. Het voelt dan alsof je iets vasthoudt.'

Jolanda: 'Maak een stevige vuist en hou dit even vast, als je daarna je vuist opent voel je dat het bloed weer stroomt en worden je handen ook dunner en koeler.'

Nicky: 'Wat ook helpt, is genoeg water drinken en je bidon in je hand houden.'

Yolande: 'Zelf doe ik inderdaad mijn ring af en ik maak regelmatig een vuist. Bijvoorbeeld met de arm die naar voren gaat een vuist maken en naar achteren weer ontspannen. Voor mij werkt dit net zo goed als het stokje.'

Gerrit: 'Als ik met Nordic Walking stokken loop, heb ik totaal geen last meer van dikke vingers. Je gebruikt dan de spieren van je armen.'

Heb jij nog een andere tip voor wandelaars die last hebben van dikke vingers tijdens het wandelen? Stuur je tip naar redactie@wandel.nl en we voegen deze toe aan dit overzicht.

Meer lezen over wandelen & gezondheid?

Naar gezondheid


In de Wandel.nl webshop

€ 6,95
Ledenprijs € 5,00
€ 11,95
Ledenprijs € 8,95
€ 4,95
Ledenprijs € 3,95

Word lid van KWBN

Als wandelliefhebber zit je goed bij KWBN. Wij bieden iedere wandelaar voordelen op maat. Kijk snel verder!

Waarom lid worden?